techniek
De twee schroeven van de veerpont worden aangedreven door elektromotoren (twee AC inductiemotoren met elk 8.5kW vermogen, 82Nm koppel). De motoren krijgen hun energie van een lithium accusysteem (100Ah/51.2V). De accu’s worden praktisch helemaal opgeladen door 6 zonnepanelen, die bovenop het dak van het pontje liggen. Groene stroom dus! Indien nodig kan het pontje in de stalling ’s avonds aan het stroomnet gekoppeld worden. Dat komt sporadisch voor.




onderhoud
Het onderhoud gebeurt voor zover mogelijk in eigen beheer, door de vrijwilligers. Buiten het vaarseizoen wordt het lak- en schilderwerk gedaan en worden zonodig schroefassen en oliekeerringen vervangen en nieuwe lagerbussen gemonteerd. Op 1 april is de pont weer klaar om in de vaart genomen te worden.




Binnen het vaarseizoen moet de pont soms uit het water omdat er rommel in de schroef zit (plastic zakken, touw, takken en ander drijfhout). In uitzonderlijke gevallen is het pontje dan een paar uur uit de vaart.