techniek
De twee schroeven van de veerpont worden aangedreven door twee elektromotoren (3 kW; permanente magneet tot 300A) via een reductiekast van 3 op 1. De motoren krijgen hun energie van een 48V accuset (12 zogenaamde tractiebatterijen; 620Ah). De batterijen worden bijna helemaal opgeladen door 6 zonnepanelen, die bovenop het dak van het pontje liggen. De panelen hebben een oppervlakte van 12m2. Groene stroom dus! ’s Avonds wordt het pontje in de stalling voor de zekerheid nog aan het stroomnet gekoppeld.
onderhoud
Het onderhoud gebeurt voor zover mogelijk in eigen beheer, door de vrijwilligers. Buiten het vaarseizoen wordt het lak- en schilderwerk gedaan en worden zonodig schroefassen en oliekeerringen vervangen en nieuwe lagerbussen gemonteerd. Op 1 april is de pont weer klaar om in de vaart genomen te worden.
Binnen het vaarseizoen moet de pont soms uit het water omdat er rommel in de schroef zit (plastic zakken, touw, takken en ander drijfhout). In uitzonderlijke gevallen is het pontje dan een paar uur uit de vaart.